środa, 29 maja 2013

Bezmian z Mastermyr

Względnie niedawno zrobiłem rekonstrukcję bezmianu z Mastermyr. Nie jest to dokładna kopia, ponieważ oryginał miał kilka elementów z brązu, którym się nie param, więc zastąpiłem je żelazem. Poza tym rozmiar większości elementów jest zachowany, hak jest nieco większy i nie znalazłem informacji na temat materiału z jakiego była wykonana przeciw waga. Chociaż na rycinie z której korzystałem ani w opisie nie było nic o podziałce chciałem wyskalować bezmian wg wczesnośredniowiecznych miar, ale ugrzązłem w gąszczu rozmaitych rodzajów funtów i żadne informacje nie pochodziły  rejonu Morza Bałtyckiego. Ciekawostką jest, że w rzeczywistości bezmian miał dwie skale, w zależności na którym kółku go powiesiliśmy była inna dźwignia i można było ważyć cięższe albo lżejsze przedmioty. Zaskoczyło mnie również jak dużo można było  na nim powiesić - co najmniej kilkadziesiąt kilogramów.


i rycina oryginału




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz